[قسمت دوم از] متن
و الطمع فی الدنیا أصل کل شر، و صاحبها لا ینجو من النار الا أن یتوب، و لذلک (عن ذلک) قال النبى (ص) القناعة ملک لا یزول، و هى مرکب رضى اللَّه
تعالى تحمل صاحبها الى داره، فأحسن التوکل فیما لم تعط و الرضا بما اعطیت، و اصبر على ما أصابک فان ذلک من عزم الامور.
ترجمه
و طمعکارى در دنیا ریشه هر گونه کارهاى زشت و اعمال قبیحه است، و شخص طمعکار از آتش و عذاب الهى استخلاص و نجات ندارد مگر آنکه از این خصلت توبه کند. رسول اکرم (ص) فرمود: قناعت مالکیت و سلطنتى است که پاینده است. قناعت مرکب رضایت و خوشنودى پروردگار متعال است، و شخص قناعتکار که سوار قناعت است به وسیله آن به سوى خداوند سیر مىکند. پس در آن چیزهایى که تو را داده نشده است، لازمست توکل به خدا کنى. و نسبت به آن امور و نعمتهایى که تو را عطاء شده است، راضى و خوشحال گردى. و در مقابل پیش آمدها و حوادث و ناگواریها که به تو مىرسد، باید صبر و تحمل کنى، زیرا صبر به ناملایمات و تحمل در مقابل ناگواریها علامت تصمیم گرفتن و هدف داشتن و جدى بودن است.
شرح
همین طورى که قناعت ملازم است با صفات رضا و توکل و موجب قطع شهوات نفسانیه است، طمع نیز منشأ شهوات و تمایلات نفسانى بوده، و بر خلاف قناعت ملازم با اضطراب و نارضایتى و تجاوز از حدود و ناراحتى فکر و خیالات فاسده است. و اینکه بسیار مهم است، و در این احادیث هم تصریح شده است: جهت عظمت و بزرگوارى روحى و شخصیت و بى نیازى حقیقى و مالکیت و سلطنت معنوى شخص قانع است که چنان بر نفس خود مسلط و به مال و جاه دنیا بى اعتناء است که گوئى تمام ملک دنیا را مالک است و در مقابل او شخص طمعکار است که: اگر تمام دنیا را داشته باشد باز از ته دل فقیر و نیازمند و بىشخصیت است.
منسوب به جعفر بن محمد، امام ششم علیه السلام، مصباح الشریعة / ترجمه مصطفوى - تهران، چاپ: اول، 1360ش.
(کو گوش شنوا... خیلی ها تا به جایی می رسند خود را مالک هستی می بینند و ...)
برچسب ها : ساده ریستی ,